7 Kata-Kata Usman Ibn Affan r.a



1). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa dia akan mati, tetapi masih ketawa.

2). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa dunia akan binasa, tetapi masih mencintainya.

3). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa semua perkara terjadi menurut takdir, tetapi masih bersedih kerana kehilangan sesuatu.

4).Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa di
akhirat ada perhitungan, tetapi masih sibuk mengumpulkan harta.

5). Aku hairan melihat orang yang sudah kenal dengan
neraka, tetapi masih melakukan dosa.

6). Aku hairan melihat orang yang sudah
mengenal Allah dengan yakin, tetapi masih mengingat selainNya.

7). Aku hairan melihat orang yang sudah mengenal
syaitan sebagai musuhnya, tetapi masih mahu mematuhinya.

-Usman Ibn Affan r.a.-

carilah ilmu sebanyak yang mungkin supaya selamat aqidah kite orang islam..jika kita ditakdirkan untuk berjumpa dengan dajjal Insayaallah kite selamat...niatkan dalam hati nak cari ilmu Allah dan sebarkan kerana itu lah secebis amalan yang akan kite bawa hingga ke hari kiamat...bile manusia tu meninggal akan terputus segala urusan mereka di dunia..yang kekal untuk mengurangkan azab kite di kubur adalah anak yg soleh/soleh dan sedekah jariah


assalamualaikum..ukhuwah fillah :)

aurat saya maruah saya



assalamualaikum kawan-2..alhamdulillah rase lancar pulak jari-2 saye menaip malam nie...terase lame dah tak update entry baru di blog nie...okeh..harini kitenak ckp pasal aurat..x kirelah aurat lelai ke aurat perempuan sebab sometimes kite manusia biase sering lalai dan alpa..ada yang dedah aurat secara sengaja dan ade jugak yang tak sengaja..xpe..Allah maha pengampun lagi maha penyayang..bertaubatlah dan berazam untuk tidak mengulanginya lagi...Insyaallah bile kite mati dlm iman atau husnul khatimah...

macam dah jadi satu budaya pulak seorang wanita islam pakai tudung...kenapa? baguslah perkara yang baik dijadikan satu budaya dalam kehidupan..tapi budaya yang macm mne...sekarang nie ramai orang islam cuma pakai tudung tapi x menutup aurat..saye bukan menuding jari tetapi sebagai peringatan untuk semua termasuk diri saya sendiri sebab saye pun selalu lalai....

alasan yang paling popular apabila disuruh menutup aurat dgn sempurna

"saya belum bersedia"
"tiada siapa pun nak bg dorongan dan bimbingan pada saya"
"lepas kahwin nnti saye tutup lah aurat..sekarang enjoy dulu"
"belum sampai seru"

mmg byk lagi tapi tulah antaranya..

bagi alasan 'belum bersedia' takkan diterima oleh Allah..pernahkah Allah sebut dalam Al-quran "tutuplah aurat apabila kamu telah bersedia"...tak de kan ?menutup aurat tu perintah Allah yang wajib kite patuhi...kite orang yang baik ke ape ke wajib tutup aurat..itu tanggungjawab kite sebagai islam kepada ALLAH....macam jugak suami wajib bg nafkah pada anak dan isteri..itu tranggungjawab yang wajib suami jalankan..x buad berdosa besar...sama ada dia ikhlas ataupun tidak die wajib buad...ape perasaan kite bile suami kite nnt bile die x bg nafkah dan apabila kite mintak die kate belum bersedia...
ade orang kate tak nak jd hipokrit sebab belum ikhlas nak menutup aurat..buad lah walaupun terpaksa...latih diri.

kalau perintah Allah sanggup dilanggar dengan rase tak bersalah apatah lagi perintah suami, ibu , ayah yang cuma manusia biasa...kalau nak bg alasan belum sampai seru, rase nye Allah dah menyeru kite semua untuk menutup aurat sejak beratus tahun dulu lagi...

cubalah kite duduk depan cermin..tanya pada diri kite sendiri..
.sanggupkah kite menrik kaki ayah, suami, abang, adik lelaki ke dalam neraka hanya kerana x menegur dosa yg kite lakukan..?
sanggukah kite kalau ayah kandung kite sendiri dipanggil dayus sebab tak menegur kite?
macam mane kalau kite mati dalam keadaan tak sempat bertaubat ?
apa kite nak jawab dengan Allah  di padang Mahsyar nnt..?
layakkah kite diakui oleh Rasulullah ssebagai umatnya di hari kiamat kelak?
adakah amalan kite diterima oleh Allah setelah kite melanggar penrintah Allah ?

reflect diri sendiri....tak perlu menuding jari pada sesiapa..sesiapa merasakan dirinya sudah hebat merasakan dirinya cukup bertakwa dan tawaduk pada Allah maka mereka adalah orang yang takbur...jadi kite perlu sentiase perbaiki diri kite untuk menjadi lebih baik....bekerjalah kamu untuk mencari rezeki seperti kamu hendak hidup 1000 tahun lagi dan beramallah kamu seperti kamu akan mati pada keesokan harinya...

apabila ade seseorang menegur kite terimalah dengan berlapang dada...dakwah adalah hak semua orang...berdakwaklah selagi mane anda mampu...Inyaallah nnt di padang mahsyar ade sesuatu yang kite nak bentangkan pada Allah tentang amalan kite..

saye yakin walaupun seseorang itu sejahat mane pu, sedegil mane pun die..itu hnye lapisan yang sgt nipis di hatinya sementara dalam hati mereka masih ade kelembutan dan ihsan...semua orang mampu berubah menjadi lbh baik....tak kire rupa pangkat ke ape sebab semua tu tolonglah percaye x kan kekal..yang kite akan bawak di padang mahsyar nnt hnye hati kite...sebab tu ape yang kite buad amal di muka bumi nie, perbetulakan niat dulu..

tapi perkara yang wajib kita wajib buad....sometimes kewajiban yang kite nak buad tu memerlukan juga keterpaksaan pada awalnya tapi akhir nanti Insyaallah ade kemanisannya..

saya rase sampai disini sajelah perkongsian kite..assalamualaikum wbt...ukhuwah fillah..love till jannah Insyaallah :)

indahnya Qiamullail


assalamualaikum kawan2..#sekadar renungan bersama# saye juga manusia biase yang kerap lakukan kesilapan...harini saye nak cerita pasal qiamullail..k boy, girls, ladies , and gentleman..ape sebenarnya qiamullail..qiamullail bermaksud menghidupkan malam dengan bermunajat dengan Allah ataupun kite ,berdating, dgn Allah...bukan berdating dgn makwe/pakwe anda di tgh-2 malam di KLCC pula tu..*sorry i'm just kiddin'..

ramai antara kita tahu ape itu qiamullai
 dan faham cara melaksanakannya..tapi adakah semua org melakukannya dgn hati yg sgt ikhlas dan tawadhuk? Insyaallah..anda semua adalah hamba Allah yang sgt baik..

bile kite sanggup bangun di tengah-2 malam, meninggalkan kenikmata tidur di atas katil yang empuk semata-mata utk menghadap Allah subhanallah sgt manis rasenye..ketika x ade org kite boleh beribadah dengan khusuk...bayangkan jika kite meminta sesuatu daripada Allah..adakah Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang sanggup nak tolak doa dan permintaan hamba-NYA yang mcm nie...mustahil Allah akan buat begitu..permintaan syaitan untuk menggoda anak cucu adam pun ALLAH kabulkan inikan pula doa hamba-NYA yg ikhlas sehingga menitiskan air mata kera Allah..masyaallah...

cubalah sekali anda bangun dan cubalah anda merasai indahnya beribadah dengan Allah di waktu oarang lain sedang tidur dengan nyenyak..tapi lakukanlh dengan ikhlas tanpa riak dan takbur..inyaallah, ade keberkatannya...

rasulullah SAW sendiri melakukan qiamullail sehingga kkinya bengka-2..*selawat dan salam ke atas kekasih ALLAH...lalu baginda di tanya : ya rasulullah, mengapa engkau bersusah payah melakukan ini semua? sedangkan Allah sudah mengampuni semua dosa-2 kamu yang lalu da yang akan datang ? lalu baginda Rasulullah SAW menjawab : adakah tidak boleh aku menjadi hamba yang bersyukur?

subhanallah indahnya Tahajud baginda....alangkah indahya jika kita dapat mewarisi kehebatan, kesolehan dan kebersihan jiwa rasulullah dan para sahabat ketika bermunajat kepada ALLAH..amin..Insyaallah..

muli hari ini tetapkanlah dalam hati anda semua termasuk saya juga untuk cuba bangun  unetuk melakukan qiamullail dan beribadah kepada Allah...jika bimbang tidak akan bangun pada malam sebelum anda tidur, niatkan bhawa kita nak bangun melakukan qiamullai..Inyaallah jika kita hanya berniat untu melakukan kebaikan..Allah akan memberi ganjaran pahala...sungguh ALLAH maha Pemurah...

maafan saya jika terdapat kesilapan sepanjang perkongsian kite dan asif juge jika ade typing error :D tak disengajakan...ana asif...ukhuwah fillah..Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh...smoga hari kite semua diberkati Allah taala..Amin..

sahabat

subhanallah..indahnya ciptaan Allah kan ?
ilove lavender

harini x nk ckp byk sgt..just nk letak video nie :


video

Alhamdulillah, finally vide nie siap jugak aq buad..penat lah cari balik gmbr yg best2..
x tau la..bile rindu kat koRANG AQ JUST TGK VIDEO NIE..
aq rase persahabatan kite sgt bermakna n yang plng special...sbb kite 1 malaysia..even x sebangsa tp kami mcm adk beradik..aq syg korang..
Insyaallah persahabatan kite akn kekal..benda yg baik mesti Allah bantu...

palestine will be free

amacam opening image ?
kesian kan?
hai korang...assalamualaikum w.r.b..korang cmne harini ? sehad x...searang nie korang tau isu GAZA yang diserang Israel...ASTAGHFIRULLAHAL'AZIM....harini entry nak story cket pasal saudara kite yang tengah dalam kesusahan di bumi anbiya' (palestine)..kite dekat sini patu bersyukur sbab kite berada di negara Malaysia yang aman dan damai...alhamdulillah...
kalau tengok balik dan dengar ballik kata kanak2 palestine mmg nmpk sgt mereka lebih matang dari kite...pernah ade seorang ustaz, die menceritakan mase die pegi jmpe seorang ank yatim yg ayh die syahid di jalan ALLAH.
aq x ingt lah ape yg ustaz tu tnye..tp mmg pasal ayh budak tu...then budak yg umur 9 tahun tu pon jwb
ayahku tidak mati..tapi die sedang bahagia di alam sana
Subhanallah...so, kite renungkanlah nasib kite dgn nasib kite di sane...





semoga ALLAH memberkati hidup mereka di dunia dan di akhirat...Amin

Mengapa Rasulullah SAW melarang kita minum sambil berdiri ?


hah..tengok tajuk entry aku nie, lepas tu tengok balik diri korang..ade tak korang minum samil berdiri...cepat ubah korang punye tabiat tu..x elok tau..dari segi mane yang x elok..jom kite tengok.... bace sampai habis tau..walaupun entry agak panjang..8 inch..haha


Di antara sebab di larang minum berdiri ialah, menurut pakar perubatan Dr Abdul Razzak Al-Kailani “Sesungguhnya makan dan minum duduk lebih baik dr segi kesihatan, lebih selamat, lebih puas; dimana makanan dan minuman lalu di dinding perut dgn tenang. 

Adapun minum berdiri menyebab cecair akan jatuh ke dasar perut dgn keras dan akan melanggar lapisan perut. Kalau perkara ini selalu berlaku dan lama masa berlalu akan menyebabkan perut akan longgar dan jatuh sehingga menyebabkan susah nak hadam. Begitu juga dgn makanan. 

Menurut pandangan Dr Ibrahim Ar-Rawi, apabila seseorang itu berdiri ototnya menjadi tegang (strain) dan pada masa yang sama sisitem imbangan pada sistem saraf pusat (central nervous system) dalam keadaan terlampau aktif mengawal semua otot, untuk melakukan proses pengimbangan dan berdiri tegak. 

Ia adalah proses gabungan diantara sistem saraf dan sistem otot dlm satu masa yg menyebabkan manusia tidak mampu mendapat kerehatan anggota. Kerehatan otot adalah syarat yg terpenting ketika makan dan minum dan wujud ketika mana duduk. 

Apabila duduk maka sistem saraf dan sistem otot dlm keadaan tenang dan sensation (rasa) akan menjadi aktif serta sistem penghadaman akan bertambahnya kemampuan (ability) untuk menerima makanan dan minuman dan akan menyerap (assimilation) makanan dengan cara yang betul. 

Namun demikian diharuskan berdiri ditempat yg tak sesuai duduk sprti tempat yg terlampau sesak. Ini adalah kerana Nabi s.a.w pernah minum berdiri,ini berdasarkan kepada hadis Ibn Abbas yang menyatakan rasulullah minum air zam-zam berdiri. 

Persoalannya di sini, mengapa rasulullah minum air zam-zam dalam keadaan berdiri ?

Menurut kajian pakar, air zam-zam mengandungi fluorida yang memiliki daya efektif membunuh kuman serta ia mengandungi kalsium dan garam magnesium yang tinggi berbanding air biasa, dari segi saintifik air zam-zam bersifat alkali, jadi air zam-zam boleh meneutralkan asid hidroklorik yang terhasil di dalam perut dan mengurangkan pedih ulu hati. 

Jadi inilah sebab rasulullah minum air zam-zam berdiri supaya air tersebut cepat dapat meneutralkan asid yang terhasil dalam perut. 

Selain itu, air zam-zam juga mengandungi iodin, sulfat dan nitrat. Kandungan makronutrien yang tinggi khususnya magnesium, sodium dan potassium menyebabkan air zam-zam bersifat nutritif berbanding sumber lain, inilah yang membuatkan air zam-zam dapat menyegarkan para jemaah haji yang meminumnya dan memberi ketahanan anbodi kepada orang yang meminumnya. 

Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 ) 

Subhanallah, tiap perintah dan larangan ALLAH & RASUL pasti bermanfaat bagi umatnya!

Terapi air putih : JANGAN LUPA BANYAKKAN MINUM AIIR MASAK.. 

"eleh minum banyak air masak nak buat ape..bukan ade ape2 pun..tak de rase pulak tu"
sape kate tak ade manfaat..baca bawah nie

1. Minum 2 gelas air setelah bangun tidur dpat membersihkan organ-organ internal.
2. Minum segelas air 30 minit sebelum makan dapat membantu fungsi seluruh pencernaan + ginjal
3. Minum segelas air sebelum mandi dapat menurunkan tekanan darah
4. Minum segelas air sebelum tidur dapat mencegah stroke + serangan jantung

ingat ye kawan-kawan, jaga kesihatan sewaktu 5 nikmat yang ALLAH bagi sebelum 5 perkara tiba.

"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali
(1) orang-orang yang beriman,
(2) dan yang beramal soleh
(3) dan yang berpesan2 pada kebenaran
(4) dan yang berpesan2 pada kesabaran".
~Surah Al-'Asr.

PREVENTION IS BETTER THAN CURE :) 
SELAMAT BERAMAL 

13 Perkara Yang Perlu Dijaga Oleh Wanita Muslim


1. Bulu kening

Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening – Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng

Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3. Wangian

Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang – Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi

Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher

Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan

Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecu ali pergelangan tangan dan wajah saja – Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan

Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya – Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata

Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.
Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara)

Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik – Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.
Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi – Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.
Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya – Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.
Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian

Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.
Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.
Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut

Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

http://wanwma.com


pesanan Imam Syafie


nak tau pesanan imam SYAFIE ? jom bace nie

Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas 


Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh) 
2. selalu cemas 
3. banyak minum air ketika makan 
4. banyak makan bahan yang masam 


Empat perkara menajamkan mata 
1. duduk mengadap kiblat 
2. bercelak sebelum tidur 
3. memandang yang hijau 
4. berpakaian bersih 


Empat perkara merosakan mata 
1. memandang najis 
2. melihat orang dibunuh 
3. melihat kemaluan 
4. membelakangi kiblat 


Empat perkara menajamkan fikiran 
1. tidak banyak berbual kosong 
2. rajin bersugi (gosok gigi) 
3. bercakap dengan orang soleh 
4. bergaul dengan para ulama 


4 CARA TIDUR 
1. TIDUR PARA NABI Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi. 
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam. 
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan. 
4. TIDUR SYAITAN Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka. 

Kepentingan solat berjemaah mengikut teori PHYSICS


seorang professor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Katanya tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iatu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita. Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.
Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda professor ini mengapa Islam mensyariatkan solat berjemah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama. Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang berbeza dalam solat kita bertindak menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai berbagai kelebihan.
Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan – sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.
Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan merasa segar dan sihat setelah berehat berapa jam. Ketika ini tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan 2 rakaat.
Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Sebab itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dakam tubuh.
Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti mana solat Zohor, 4 rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.
Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dari kerja kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yng kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.
Timbul persoalan di fikiran professor itu tentang solat Isyak yang mengandungi 4 rakaat.Logiknya, pada waktumalam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak. Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakaat dalam solat Isyak.
Kita sedia maklum, umat Islam amat digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya, solat Isyak sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun malam (qiamullail).
Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam adalah satu agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah ynag tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Beliau merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.
setiap sesuatu yang ALLAH perintahkan kepada kita ada himahnya

Tips Hafal Al-Quran bagi yang bukan aliranTahfiz


Kisah ini berkisar pada seorang hamba Allah bernama Ahmad – seorang pelajar kejuruteraan yang telah menghafal Al-Quran dalam masa pengajiannya sebagai seorang jurutera. Beliau mengikuti dengan tekun teknik yang telah dipelajari dari seorang syeikh dari Algeria, Shaykh Zakariya al-Siddiqi yang sedang bertugas di Institute of Human Science di Perancis. Shaykh Zakaria telah menjadi hafiz pada umur 9 tahun dan mengorbankan masanya untuk mempelajari dan mengajarkan isi kandungan Al Quran. Beliau telah menceritakan kisah Ahmad ini (nama samaran).

Tip 1 – Bangun awal
Ahmad akan bangun lebih awal dari rakan-rakannya. Beliau akan beristiqamah ke masjid pada setiap waktu fajr. Apabila balik dari rumah – beliau tidak menghabiskan masa dengan TV atau internet tetapi akan menghabiskan beberapa minit setiap hari dengan menghafal ayat-ayat Al Quran.

Tip 2 – Setiap hari cuba menghafal kurang dari apa yang anda rasa anda mampu buat
Ahmad membuat satu azam untuk menghafal keseluruhan Al-Quran. Beliau tidak mengikuti jejak langkah rakan-rakannya yang cuba menghafal satu atau dua muka surat dan akhirnya berhenti kerana tidak mampu. Ahmad akan menumpukan kepada baris sehari. Ini memakan masa 20 – 30 minit sehari.

Tip 3 – Biasa-biasakan dahulu
Untuk membiasakan diri dengan 5 barisan ayat-ayat Al-Quran, beliau akan menulis lima barisan ayat tersebut di atas sekeping kertas. Kemudian beliau akan mengulangi membacanya dan cuba menghafalnya.

Tip 4 – Simpan ayat-ayat tersebut dekat dengan anda
Ahmad akan mencari masa-masa terluang – di sana sini untuk menghafal ayat yang telah ditulis tadi …kekadang semasa menunggu bas, semasa menunggu pensyarah masuk ke kelas. Kertas yang ditulis akan sentiasa berada di koceknya dan akan dirujuk jika hafalannya tersangkut

Tip 5 – Guna apa yang dihafal dalam setiap solat
Bagi memantapkan hafalan – setiap waktu sembahyangnya – beliau akan membaca ayat yang dihafal pada hari tersebut. Dalam setiap rakaat beliau, dia akan menggilirkan pembacaan 5 barisan yang dihafal pada hari tersebut dan hari sebelumnya.

Tip 6 – Pastikan Matlamat sentiasa berada di depan anda
Bagi rusham Uthmani ada 15 barisan satu muka. Maka pada setiap hujung minggu, Ahmad bukan sahaja telah menghafal 2 muka surat Al Quran malahan berjaya menulis keseluruhan 2 muka surat.

Tip 7 – Perbaiki tajweed anda
Pada hujung minggu biasanya Ahmad akan menziarahi guru Quran yang mahir dalam pembacaan. Ahmad akan minta gurunya mendengar bacaan dua muka surat yang telah dihafalnya. Dengan ini beliau menjadi yakin dengan pembacaan dan tajweed hafalannya.
Seperkara lagi – ada satu lagi rahsia kejayaan Ahmad.

Rahsia dalaman bagi kejayaan dalam penghafalan
Seminggu sekali (biasanya pada hari Jumaat malam sabtu), Ahmad akan bangun malam untuk bertahajjud. Dalam tahajjudnya, beliau akan membaca keseluruhan dua muka surat yang telah dihafalnya.
Pada ketika ini Shaykh menyatakan berkemungkinan salah satu sebab tidak ramai yang bangun malam untuk bertahajjud ialah kerana mereka tidak ada ayat baru untuk dibaca.
Kita tahu terlalu sedikit ayat-ayat Al Quran sehingga tidak ada kenikmatan dalam bangun tahajjud…kekadangkala merasakan sembahyang wajib satu beban bukan satu nikmat.

Natijahnya
Bayangkan kegembiraan dan perasaan Ahmad apabila setelah 3 bulan dapat menghafal 1 juzuk Al Quran.

Apa yang beliau dapat bukan sahaja perasaan kejayaan dan kekuatan yang diperolehi dari Al Quran tetapi satu perasaan hubungan dalaman yang cukup hebat dengan Allah swt dan perasaan ini dirasai setiap hari yang dilaluinya.

Bayangkan betapa bangganya beliau apabila pada hari Penganugerahan Sarjana Mudanya, bukan sahaja Ahmad mendapat Pangkat Pertama dalam bidang kejuruteraan (dapat tempat ketiga dalam kelas) tetapi secara rasminya telah menghafal keseluruhan Al Quran…. Dia menjadi seorang hafiz.

Shaykh Zakariya menyatakan satu pengajaran yang cukup hebat dalam kes Ahmad:

Kejayaan terbesar bagi Ahmad bukan kerana beliau telah menghafal keseluruhan Al-Quran tetapi kerana telah terjalin satu hubungan yang amat intim dengan Al-Quran bagi setiap hari hidupnya selama 5 tahun.

Seterusnya hubungannya dengan Allah telah membuat Ahmad seorang yang sungguh istimewa. Keintiman perasaan dengan Pencipta telah menjadikan kehidupannya penuh makna dan membuat dia istiqamah dengan usahanya sedikit demi sedikit agar dapat menghafal keseluruhan Al Quran.

One can only imagine what happened to Ahmed’s levels of personal fulfilment, Iman and taqwa, as he went back every single day to develop this ritual of ihsan (spiritual excellence). Each day he woke up for Fajr and wrote out another 5 lines of Quran, his self-esteem and self-confidence soared…

“Can the reward for excellence be anything other than excellence?” Surah Rahman (55: 60)

sumber :) 

khutbah terakhir nabi MUHAMMAD S.A.W


Khutbah ini disampaikan pada 9hb Zulhijjah, tahun 10 Hijriah di Lembah Uranah, Gunung Arafah :
"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan telti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.
Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan Kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci.Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kami lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya, kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan sekarang.
Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti dalam perkara-perkara kecil.
Wahai Manusia Sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu, maka mereka, juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam Susana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai kedalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
Wahai Manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikankanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.
Ingatlah, bahawa, kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggung jawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaaku.
Wahai Manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, necaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah ALQURAN dan SUNNAHKU.
Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMU.
Betapa sayangnya nabi pada kita...

maksud bacaan dalam solat


hye korng..harini aq free sikit nak update blog..kalau x, mmg x sempat...oke aq nak share something yang aq bace dengan korang..nak tau x? bace tajuk di atas..

ade orng solat x pernah tinggal..sepanjang hidup banyak solat sunat...memanglah bagus..ikut perintah tuhan..ta kan lebih elok kalu kite faham ape yang kite bace..baru kite dapat hyati kan?

Takbiratul-Ihram / Takbir

Allah Maha Besar.


Doa Iftitah

Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.


Al-Fatihah

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk

Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal

Wahai Tuhan kami bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud

Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabatsahabatnya. Salam Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.

sekarang dah faham kan?  same2 kite hyati oke :)

Tips : cara belajar yang berkesan




hai korang..ape mimpi harini..tetibe je aq letak tips di blog nie..x pernah2 pon kan..x delah..aq x nak sekadar bagi tips kat korang yang aq copy paste dari blog lain atau dari mulut org lain..aq akn cube amalkan dulu..kalo jadik..aq akn kongsi dgn korang..

oke..meh sini aq nak bagi tau..mesti ramai antare korang bertungkus lumus nak study kat rumah kan? lagi2 yang nak spm macam aq nie haa..korang cube lah ikut cara nie..insyaallah berkesan..itu dari pengalaman aq sendiri

1. fokus dalam kelas


kenape kene FOKUS ? kat rumah kan boleh belajar..lagi pun mak aq hantar aq g tuisyen..

oke..ade x yg berfikiran macam tu? oke.. betul jugak tu..tapi, kite manusi selalu buat silap..x semestinya korang pegi tuisyen, dan korang hanya fokus di tempat tuisyen, korang akan dapat 100%....kalau kite tuisyen kadang2 ape yang cikgu sekolah ajar dengan cikgu tuisyen x same..jadi korang x tau mane satu betu..korang boleh tnye salah seorang cikgu tu..mungkin ade yang tersilap..lebih lagi yang x de pegi kelas tuisyen..lagilah penting fokus tu untuk korang..

2. jangan ponteng kelas !

aduh ! aq baru sampai dari kampung malam tadi..penatlah nak pegi sekolah

atau
aq baru balik camping petang tadi..penat tau..semua buad aktiviti lasak..malas lah nak pegi tuisyen

korang tau x..walaupon sehari korang x datang, mungkin cikgu akan bagi tips atau ajar bende yang penting...walaupon korang tanye kawan ape yang belajar semalam..x semestinya semuanya akan sampai pada korang..mungkin cikgu x bg note..tapi die hanya sebut..korang kene ingat..kawan korang pulak x alert..mungkin sedikit input yang cikgu korang bagi tu boleh menyumbang berbelas-belas markah..

bukan nak bangga..seriously..aq kalo balik kmpng dari awal cuti skolah sampailah cuti skolah terakhir..kadang2 sampai rumah pukul 3 pagi..pegi jugak skolah..
aq penah pegi kem..sampai rumah pukul 4.30 petang..tapi aq tetap pegi tuisyen walaupon sampai lmbt ke tmpat tuisyen..
aq jugak penah pegi skolah waktu demam..jgn jadikan alasan "nnt ckgu marah..cikgu kate nnt jngkit dgn kawan2 lain"  kite dah besar dan tau fikir..pandai2lah kan..hendak seribu daya..x hendak seribu dalih..

3. kalau tak faham terus tanya

nie salah satu perkara yang susah org nak buad..tanye je..bukan ape pon..ade yang malulah..ape lah...kalu korang bertanye mungkin korang akan dapat lebih..kalu korang x tanye sampai bile korang akan terus x faham..sampai esok nak exam baru korang nak kelam-kabut tanye cikgu ? x mungkin kan?

4. kalau dah faham, ajar pada orang lain

duit kalau kite bagi orang sembarangan mmg ceoat habis..tapi ilmu yang dikogsikan pada semua orng makin ramai makin bertambah ilmu korang..tapi ingat..bile korang dah faham, jangan riak dan bangga sangat..steady jee..ingt ade yang lbh pandai dari kite..ajar kawan2 yang lain dgn ikhlas oke..jgn kedekut ilmu..x baik tau..

5. jangan ganggu kelas

ape maksud ganggu kelas..oke maksudnyer, jangan menyampuk mase cikgu mengajar..kalu bende yang mendatangkan manfaat x pe..nie cakap bende yang x de faedah...menyakitkan hati orang lain yang nak belajar tu..kalo korang rase malas nak belajar, jgn ganggu org lain..



SHout