7 Kata-Kata Usman Ibn Affan r.a



1). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa dia akan mati, tetapi masih ketawa.

2). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa dunia akan binasa, tetapi masih mencintainya.

3). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa semua perkara terjadi menurut takdir, tetapi masih bersedih kerana kehilangan sesuatu.

4).Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa di
akhirat ada perhitungan, tetapi masih sibuk mengumpulkan harta.

5). Aku hairan melihat orang yang sudah kenal dengan
neraka, tetapi masih melakukan dosa.

6). Aku hairan melihat orang yang sudah
mengenal Allah dengan yakin, tetapi masih mengingat selainNya.

7). Aku hairan melihat orang yang sudah mengenal
syaitan sebagai musuhnya, tetapi masih mahu mematuhinya.

-Usman Ibn Affan r.a.-

carilah ilmu sebanyak yang mungkin supaya selamat aqidah kite orang islam..jika kita ditakdirkan untuk berjumpa dengan dajjal Insayaallah kite selamat...niatkan dalam hati nak cari ilmu Allah dan sebarkan kerana itu lah secebis amalan yang akan kite bawa hingga ke hari kiamat...bile manusia tu meninggal akan terputus segala urusan mereka di dunia..yang kekal untuk mengurangkan azab kite di kubur adalah anak yg soleh/soleh dan sedekah jariah


assalamualaikum..ukhuwah fillah :)

aurat saya maruah saya



assalamualaikum kawan-2..alhamdulillah rase lancar pulak jari-2 saye menaip malam nie...terase lame dah tak update entry baru di blog nie...okeh..harini kitenak ckp pasal aurat..x kirelah aurat lelai ke aurat perempuan sebab sometimes kite manusia biase sering lalai dan alpa..ada yang dedah aurat secara sengaja dan ade jugak yang tak sengaja..xpe..Allah maha pengampun lagi maha penyayang..bertaubatlah dan berazam untuk tidak mengulanginya lagi...Insyaallah bile kite mati dlm iman atau husnul khatimah...

macam dah jadi satu budaya pulak seorang wanita islam pakai tudung...kenapa? baguslah perkara yang baik dijadikan satu budaya dalam kehidupan..tapi budaya yang macm mne...sekarang nie ramai orang islam cuma pakai tudung tapi x menutup aurat..saye bukan menuding jari tetapi sebagai peringatan untuk semua termasuk diri saya sendiri sebab saye pun selalu lalai....

alasan yang paling popular apabila disuruh menutup aurat dgn sempurna

"saya belum bersedia"
"tiada siapa pun nak bg dorongan dan bimbingan pada saya"
"lepas kahwin nnti saye tutup lah aurat..sekarang enjoy dulu"
"belum sampai seru"

mmg byk lagi tapi tulah antaranya..

bagi alasan 'belum bersedia' takkan diterima oleh Allah..pernahkah Allah sebut dalam Al-quran "tutuplah aurat apabila kamu telah bersedia"...tak de kan ?menutup aurat tu perintah Allah yang wajib kite patuhi...kite orang yang baik ke ape ke wajib tutup aurat..itu tanggungjawab kite sebagai islam kepada ALLAH....macam jugak suami wajib bg nafkah pada anak dan isteri..itu tranggungjawab yang wajib suami jalankan..x buad berdosa besar...sama ada dia ikhlas ataupun tidak die wajib buad...ape perasaan kite bile suami kite nnt bile die x bg nafkah dan apabila kite mintak die kate belum bersedia...
ade orang kate tak nak jd hipokrit sebab belum ikhlas nak menutup aurat..buad lah walaupun terpaksa...latih diri.

kalau perintah Allah sanggup dilanggar dengan rase tak bersalah apatah lagi perintah suami, ibu , ayah yang cuma manusia biasa...kalau nak bg alasan belum sampai seru, rase nye Allah dah menyeru kite semua untuk menutup aurat sejak beratus tahun dulu lagi...

cubalah kite duduk depan cermin..tanya pada diri kite sendiri..
.sanggupkah kite menrik kaki ayah, suami, abang, adik lelaki ke dalam neraka hanya kerana x menegur dosa yg kite lakukan..?
sanggukah kite kalau ayah kandung kite sendiri dipanggil dayus sebab tak menegur kite?
macam mane kalau kite mati dalam keadaan tak sempat bertaubat ?
apa kite nak jawab dengan Allah  di padang Mahsyar nnt..?
layakkah kite diakui oleh Rasulullah ssebagai umatnya di hari kiamat kelak?
adakah amalan kite diterima oleh Allah setelah kite melanggar penrintah Allah ?

reflect diri sendiri....tak perlu menuding jari pada sesiapa..sesiapa merasakan dirinya sudah hebat merasakan dirinya cukup bertakwa dan tawaduk pada Allah maka mereka adalah orang yang takbur...jadi kite perlu sentiase perbaiki diri kite untuk menjadi lebih baik....bekerjalah kamu untuk mencari rezeki seperti kamu hendak hidup 1000 tahun lagi dan beramallah kamu seperti kamu akan mati pada keesokan harinya...

apabila ade seseorang menegur kite terimalah dengan berlapang dada...dakwah adalah hak semua orang...berdakwaklah selagi mane anda mampu...Inyaallah nnt di padang mahsyar ade sesuatu yang kite nak bentangkan pada Allah tentang amalan kite..

saye yakin walaupun seseorang itu sejahat mane pu, sedegil mane pun die..itu hnye lapisan yang sgt nipis di hatinya sementara dalam hati mereka masih ade kelembutan dan ihsan...semua orang mampu berubah menjadi lbh baik....tak kire rupa pangkat ke ape sebab semua tu tolonglah percaye x kan kekal..yang kite akan bawak di padang mahsyar nnt hnye hati kite...sebab tu ape yang kite buad amal di muka bumi nie, perbetulakan niat dulu..

tapi perkara yang wajib kita wajib buad....sometimes kewajiban yang kite nak buad tu memerlukan juga keterpaksaan pada awalnya tapi akhir nanti Insyaallah ade kemanisannya..

saya rase sampai disini sajelah perkongsian kite..assalamualaikum wbt...ukhuwah fillah..love till jannah Insyaallah :)

indahnya Qiamullail


assalamualaikum kawan2..#sekadar renungan bersama# saye juga manusia biase yang kerap lakukan kesilapan...harini saye nak cerita pasal qiamullail..k boy, girls, ladies , and gentleman..ape sebenarnya qiamullail..qiamullail bermaksud menghidupkan malam dengan bermunajat dengan Allah ataupun kite ,berdating, dgn Allah...bukan berdating dgn makwe/pakwe anda di tgh-2 malam di KLCC pula tu..*sorry i'm just kiddin'..

ramai antara kita tahu ape itu qiamullai
 dan faham cara melaksanakannya..tapi adakah semua org melakukannya dgn hati yg sgt ikhlas dan tawadhuk? Insyaallah..anda semua adalah hamba Allah yang sgt baik..

bile kite sanggup bangun di tengah-2 malam, meninggalkan kenikmata tidur di atas katil yang empuk semata-mata utk menghadap Allah subhanallah sgt manis rasenye..ketika x ade org kite boleh beribadah dengan khusuk...bayangkan jika kite meminta sesuatu daripada Allah..adakah Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang sanggup nak tolak doa dan permintaan hamba-NYA yang mcm nie...mustahil Allah akan buat begitu..permintaan syaitan untuk menggoda anak cucu adam pun ALLAH kabulkan inikan pula doa hamba-NYA yg ikhlas sehingga menitiskan air mata kera Allah..masyaallah...

cubalah sekali anda bangun dan cubalah anda merasai indahnya beribadah dengan Allah di waktu oarang lain sedang tidur dengan nyenyak..tapi lakukanlh dengan ikhlas tanpa riak dan takbur..inyaallah, ade keberkatannya...

rasulullah SAW sendiri melakukan qiamullail sehingga kkinya bengka-2..*selawat dan salam ke atas kekasih ALLAH...lalu baginda di tanya : ya rasulullah, mengapa engkau bersusah payah melakukan ini semua? sedangkan Allah sudah mengampuni semua dosa-2 kamu yang lalu da yang akan datang ? lalu baginda Rasulullah SAW menjawab : adakah tidak boleh aku menjadi hamba yang bersyukur?

subhanallah indahnya Tahajud baginda....alangkah indahya jika kita dapat mewarisi kehebatan, kesolehan dan kebersihan jiwa rasulullah dan para sahabat ketika bermunajat kepada ALLAH..amin..Insyaallah..

muli hari ini tetapkanlah dalam hati anda semua termasuk saya juga untuk cuba bangun  unetuk melakukan qiamullail dan beribadah kepada Allah...jika bimbang tidak akan bangun pada malam sebelum anda tidur, niatkan bhawa kita nak bangun melakukan qiamullai..Inyaallah jika kita hanya berniat untu melakukan kebaikan..Allah akan memberi ganjaran pahala...sungguh ALLAH maha Pemurah...

maafan saya jika terdapat kesilapan sepanjang perkongsian kite dan asif juge jika ade typing error :D tak disengajakan...ana asif...ukhuwah fillah..Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh...smoga hari kite semua diberkati Allah taala..Amin..

sahabat

subhanallah..indahnya ciptaan Allah kan ?
ilove lavender

harini x nk ckp byk sgt..just nk letak video nie :


video

Alhamdulillah, finally vide nie siap jugak aq buad..penat lah cari balik gmbr yg best2..
x tau la..bile rindu kat koRANG AQ JUST TGK VIDEO NIE..
aq rase persahabatan kite sgt bermakna n yang plng special...sbb kite 1 malaysia..even x sebangsa tp kami mcm adk beradik..aq syg korang..
Insyaallah persahabatan kite akn kekal..benda yg baik mesti Allah bantu...

palestine will be free

amacam opening image ?
kesian kan?
hai korang...assalamualaikum w.r.b..korang cmne harini ? sehad x...searang nie korang tau isu GAZA yang diserang Israel...ASTAGHFIRULLAHAL'AZIM....harini entry nak story cket pasal saudara kite yang tengah dalam kesusahan di bumi anbiya' (palestine)..kite dekat sini patu bersyukur sbab kite berada di negara Malaysia yang aman dan damai...alhamdulillah...
kalau tengok balik dan dengar ballik kata kanak2 palestine mmg nmpk sgt mereka lebih matang dari kite...pernah ade seorang ustaz, die menceritakan mase die pegi jmpe seorang ank yatim yg ayh die syahid di jalan ALLAH.
aq x ingt lah ape yg ustaz tu tnye..tp mmg pasal ayh budak tu...then budak yg umur 9 tahun tu pon jwb
ayahku tidak mati..tapi die sedang bahagia di alam sana
Subhanallah...so, kite renungkanlah nasib kite dgn nasib kite di sane...





semoga ALLAH memberkati hidup mereka di dunia dan di akhirat...Amin


SHout