indahnya Qiamullail


assalamualaikum kawan2..#sekadar renungan bersama# saye juga manusia biase yang kerap lakukan kesilapan...harini saye nak cerita pasal qiamullail..k boy, girls, ladies , and gentleman..ape sebenarnya qiamullail..qiamullail bermaksud menghidupkan malam dengan bermunajat dengan Allah ataupun kite ,berdating, dgn Allah...bukan berdating dgn makwe/pakwe anda di tgh-2 malam di KLCC pula tu..*sorry i'm just kiddin'..

ramai antara kita tahu ape itu qiamullai
 dan faham cara melaksanakannya..tapi adakah semua org melakukannya dgn hati yg sgt ikhlas dan tawadhuk? Insyaallah..anda semua adalah hamba Allah yang sgt baik..

bile kite sanggup bangun di tengah-2 malam, meninggalkan kenikmata tidur di atas katil yang empuk semata-mata utk menghadap Allah subhanallah sgt manis rasenye..ketika x ade org kite boleh beribadah dengan khusuk...bayangkan jika kite meminta sesuatu daripada Allah..adakah Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang sanggup nak tolak doa dan permintaan hamba-NYA yang mcm nie...mustahil Allah akan buat begitu..permintaan syaitan untuk menggoda anak cucu adam pun ALLAH kabulkan inikan pula doa hamba-NYA yg ikhlas sehingga menitiskan air mata kera Allah..masyaallah...

cubalah sekali anda bangun dan cubalah anda merasai indahnya beribadah dengan Allah di waktu oarang lain sedang tidur dengan nyenyak..tapi lakukanlh dengan ikhlas tanpa riak dan takbur..inyaallah, ade keberkatannya...

rasulullah SAW sendiri melakukan qiamullail sehingga kkinya bengka-2..*selawat dan salam ke atas kekasih ALLAH...lalu baginda di tanya : ya rasulullah, mengapa engkau bersusah payah melakukan ini semua? sedangkan Allah sudah mengampuni semua dosa-2 kamu yang lalu da yang akan datang ? lalu baginda Rasulullah SAW menjawab : adakah tidak boleh aku menjadi hamba yang bersyukur?

subhanallah indahnya Tahajud baginda....alangkah indahya jika kita dapat mewarisi kehebatan, kesolehan dan kebersihan jiwa rasulullah dan para sahabat ketika bermunajat kepada ALLAH..amin..Insyaallah..

muli hari ini tetapkanlah dalam hati anda semua termasuk saya juga untuk cuba bangun  unetuk melakukan qiamullail dan beribadah kepada Allah...jika bimbang tidak akan bangun pada malam sebelum anda tidur, niatkan bhawa kita nak bangun melakukan qiamullai..Inyaallah jika kita hanya berniat untu melakukan kebaikan..Allah akan memberi ganjaran pahala...sungguh ALLAH maha Pemurah...

maafan saya jika terdapat kesilapan sepanjang perkongsian kite dan asif juge jika ade typing error :D tak disengajakan...ana asif...ukhuwah fillah..Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh...smoga hari kite semua diberkati Allah taala..Amin..

1 comment:

wisata bakti alam said...


kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)



SHout